Inschrijven voor de activiteiten is niet meer mogelijk.
De inschrijving voor de spelletjes dagen en discozwemmen is VOL.
Wanneer je tijdens de kerstvakantie komt vrijzwemmen op woensdag 4 en vrijdag 6 januari 0900-1200 uur kun je meedoen met de volgende spelletjes:
Trefbal:
2 teams, wanneer je wordt afgegooid dan gaat speler in het achterste vak.
Wanneer deze de bal krijgt heeft hij de kans om van het andere team iemand af te gooien.
Is dat gelukt terug in het spel.
Wedstrijd bommetje
Hoe te spelen:
Elke speler neemt een duik in het zwembad en laat zijn grootste, luidste en meest onhandige bommetje zien. De duiker die het meeste applaus (of gelach) krijgt voor zijn bommetje wint!Tip: Veiligheid eerst! Wees altijd voorzichtig bij het duiken of springen in het zwembad.
Estafette:
2 teams, medespelers naar de overkant brengen in de band. Blokje mee nemen en daar een hoge stapel maken.
Wanneer blokje in water valt weer opnieuw beginnen.
Het verzamel spel:
2 teams, Mat vol met zwembadmaterialen. Deze met het hele team naar de overkant brengen.
Wanneer er iets afvalt dan overnieuw.
Welk team brengt alles “droog” naar de overkant.
Marco Polo spel
Dit zwembadspel is een soort tikkertje maar dan in het water. Aantal spelers: minimaal 3
Kies iemand die ‘Marco’ is. Die persoon houdt de hele tijd de ogen dicht. Makkelijker met geblindeerde duikbril. Marco blijft op een plek staan en telt hardop tot 10. De andere spelers zoeken ondertussen een plek in het zwembad. Na 10 tellen gaat Marco met zijn ogen dicht op zoek naar de andere spelers. Marco roept dan steeds ‘Marco’ en de andere spelers roepen ‘Polo’ terug. Via het geluid probeert Marco bij de andere spelers te komen om hen te tikken. Die andere spelers proberen natuurlijk steeds snel bij Marco weg te zwemmen. De speler die getikt wordt, is de volgende ‘Marco’.
Waterspel zonder handen:
Bij dit zwembadspel proberen de kinderen een bal naar de overkant te krijgen, zonder hun handen te gebruiken. Ze kunnen bijvoorbeeld de bal met hun hoofd vooruit duwen. Of de bal tussen hun benen klemmen en zo proberen te zwemmen. Laat ze zelf een slimme en snelle manier bedenken om als eerste de overkant van het zwembad aan te tikken; met bal natuurlijk
Zwembad basketbal:
Bij alle zwembadspelletjes mag een spel waarbij je kunt scoren niet ontbreken. Wij noemen het basketbal, maar je mag het ook krofbal of handbal noemen. Hoe werkt dit spel? Een zwemband is de basket. Als je 2 zwembanden hebt, dan heeft iedere speler een eigen ‘doel’. Je kunt ook 1 doel in het midden leggen. De speler of de teams proberen te scoren door een klein balletje in de band te gooien. Natuurlijk probeert de tegenstander dat te verhinderen. Want die wil zelf scoren.
Het grote afval-opruim-spel
Minimaal 2 spelers
Het grote opruimspel:
Een spel in het water om de opruim kwaliteiten van je kinderen wat te stimuleren. Gooi verschillende zwembanden, ballen of duikringen in het water. Laat de kinderen ‘het afval’ zo snel mogelijk verzamelen. De winnaar is het kind dat de meeste spulletjes heeft opgeruimd. Of neem per kind de tijd op. Het kind dat het snelste alle spullen verzameld heeft, is de winnaar.
Krokodillenjager
Wat je nodig hebt:
- Hoela-hoepels (één per speler)
- Opblaasbare krokodillen
Hoe te spelen:
- Blaas de krokodillen op en zet ze uit in het zwembad
- Geef elke speler een hoelahoep
- Het doel van het spel is om de krokodil te vangen door vanaf zijn kop tot zijn staart te gaan en hem met de hoepel helemaal te “vangen” (de pootjes zullen vaak lekker lastig zijn!)
- Zodra iemand het reptiel heeft gepakt, moeten ze op zijn rug klimmen en naar het ondiepe uiteinde van het zwembad racen.
- Degene die de stunt binnen de kortste tijd voltooit, wint
- Duck Push
Wat je nodig hebt:
- Badeendjes (één per kind)
Hoe te spelen:
- Geef elk kind een badeend en stuur ze naar een uiteinde van het zwembad
- Als je “Go” zegt, moeten spelers hun eend naar het andere uiteinde van het zwembad duwen. . . zonder hun handen te gebruiken!
- Ze kunnen de eenden met hun neus duwen, er tegen blazen of met hun voorhoofd stoten, wat er ook voor nodig is om de eend in beweging te krijgen.
Om het spel uitdagender te maken, moeten spelers elkaar “afleiden” door water te spetteren of hun eenden uit de koers te golven
Volg de leider
Hoe te spelen:
- Kies een speler als ‘leider’ en een als ’toeschouwer’
- De leider moet zich in het midden van het zwembad bevinden. De toeschouwer moet uit het zwembad zijn en staan waar ze iedereen kunnen zien. De rest van de spelers moet achter de leider staan
- Als de toeschouwer “Go” zegt, begint de leider te zwemmen. De leider kan alles doen wat hij wil: hondenpeddel, rugslag, onderwater zwemmen, niets is verboden terrein
- De spelers moeten de leider precies nabootsen, en de toeschouwer houdt de actie nauwlettend in de gaten en elimineert spelers die niet doen wat de leider doet
- Uitgeschakelde spelers moeten het zwembad verlaten. De laatste speler in het zwembad samen met de leider is de winnaar, en zij worden de nieuwe leider.
- Het flessen duikspel:
- Een lege frisdrankfles van 2 liter (met dop), met het etiket verwijderd.
Tip: Gebruik voor het beste resultaat een fles met een witte of doorzichtige dop of een fles die past bij de kleur van je zwembad. Lege waterflessen werken ook geweldig!
Hoe te spelen:
- Vul de fles van 2 liter met zwembadwater en sluit deze stevig af
- Verdeel de spelers in twee teams en laat de teams naar de andere kant van het zwembad gaan, wegkijkend zodat ze niet zien wat daar gebeurt
- Gooi de fles in het water. Als ze de plons horen, kunnen de teams zich omdraaien en proberen de fles te vinden.
- De doorzichtige fles zal opgaan in en bijna onzichtbaar worden op de bodem van het zwembad. Het eerste team dat het vindt, wint!
- Haaien en vissen
Hoe te spelen:
- Kies een speler, de “haai”. De rest van de spelers zijn vissen
- De “haai” gaat naar het midden van het zwembad, terwijl de vissen zich aan het ene uiteinde van het zwembad verzamelen
- Als de haai “GO” roept, moeten de vissen naar het andere uiteinde van het zwembad zwemmen, zonder te worden getikt door de haai
- Als een ‘vis’-speler wordt getikt, moet de vis de groep verlaten en ook een haai worden
- Terwijl je speelt, zal de groep haaien groeien en de groep vissen krimpen. De laatste vis die overleeft zonder getikt te worden, wint het spel
- Natte T-shirt estafette
Wat je nodig hebt:
- Een kletsnat T-shirt (één per team)
Hoe te spelen:
- Verdeel spelers in twee teams
- De helft spelers in een team staan aan de ene kant van het zwembad en de helft van de spelers aan de andere kant
- Wijs uit elk team één speler aan als “startende” speler en geef hem het kletsnatte T-shirt
- De startspeler moet het T-shirt aantrekken, door het zwembad zwemmen, het shirt uitdoen en het aan zijn teamgenoot aan de andere kant afgeven
- Vervolgens moet die speler het T-shirt aantrekken en het zwembad oversteken en het T-shirt afgeven
- Het eerste team dat alle spelers door het zwembad heeft gekregen terwijl ze het T-shirt dragen, wint